Friday, February 6, 2009

my old lipis...2nd




salam...


kite sambung balik cite pasal lipis ok, yg seronoknye life kt situ sbb rumah kami ni cm rumah panjang kt Sarawak nun..tu sbb kami antara jiran rapat sangat, cam adik-beradik. Ni la rumah kami. Dulu jalan die lg kecik dari ni, tapi ngan usaha abah ngan kawan2 die yang menambahkan tanah, jalan ni makin besar. dah 14thn pun,berbeza sgt.Rumah ni kecik sgt,xde bilik lgsg,jadi kami terpaksa beli plywood utk separate jadikan bilik...masa ni ade 9buah rumah, dengar dari kwn abah rumah ni dh dipecahkan sekarang menjadi 5buah rumah sahaja. Masa dulu kami berkongsi toilet, antara 9buah rumah, cuma ada 2toilet sahaja, aku masih igt lg, kami sanggup tahan kalau sakit perut bile waktu malam sbb toilet die jauh dari rumah. Dibelakang rumah ni bukit yg sgt tggi. Abah ambil kesempatan menanam mcm2 pokok, sayuran, buahan, ulaman. Abah mmg pandai berbudi pd tanah,sampai la sekarang.
Ramai kwn2 aku kt sane, kwn aku semua dikalangan anak2 Kesihatan jgk. Sbb kuarters ni dulunye semua yg bkerja same cm bpk aku.


Sorry la pic sedikit blur...pic masa aku darjah 6,xsilap aku masa ni kami ada wat makan2 sikit, 1berek tu gotong royong, mmg happening sgt.sempat jgk kami bgambar. Dan klu xsilap makan2 ni buat sbb family kitaorg ngan family kwn aku nk pndh...family aje,aku ngan kakak aku xpndh pn sbb kami kene amik UPSR ngan PMR dulu...aku yg kiri sekali tu,kecik kn aku dulu...malunye...kt belakang tu kwn aku yg sebaya, name die Norazimah Rahim - Azie (26thn) ngan adik die Norhaida Rahim - Eda(24thn), sekarang Azie adalah seorang Pegawai di JKR, sentul. Eda seorang kerani di Balai Polis daerah Raub. Yang chubby skit tu adik diaorang Norazlin Rahim - Lin, sekarang menyambung pelajaran ke UiTM Sarawak, sekarang die dh kurus sbb die atlit tau. Baju kuning tu kak cho la, kakak aku. Yang kt sebelah aku ni Atikah, dua org lg adik die. Atikah ade seorang abg name Kalis, muda setahun dr aku...Arwah meninggal sbb kemalangan motorsikal di Melaka.
Lambang sekolah aku, masa aku amik pic ni aku diberi sokongan penuh dr abah, abah pn rindu sgt kt kwn2 ni. Yang bestnya abah la dpt jmpe kwn2 die, aku xdapat sbb semua dh buat hal masing2. Aku ingat lagi masa family aku nk pndh, abah sengaja pndah waktu aku g sekolah. Takut aku meraung nk ikut. Mmg aku dh tau aku kene tggl, tapi xsggup ditgglkan selama kurang setahun. Bayangkan masa tu umur baru 12tahun, kakak aku 15tahun. Makcik Edah, mak angkat aku yg menjaga kami, baru2 ni bile kami ke sane die menceritakan detik abah memberi amanat menjaga kami, smbil menangis die menceritakan detik tu...gelaran abah disana adalah Pak Yeop (gelaran pgkat abang sulung bagi orang perak).." Ko nak @ taknak, ko kene jaga juga anak aku ber-2 ni mcm anak kamu..." dalam paksa rela Makcik Edah ngan Arwah Pakcik Nor setuju juga, dengan RM50 sebulan adalah perjanjiannya. Abah mmg determined! Kami xde la takut sgt sbb rumah tu berkembar...telefon pn ade kt rumah. Sesekali mcm bebas jugak. Tapi rndu kt family usah kate la...sbb nk amik exam je kami tpaksa. Antara lauk kegemaran kami sambal tumis ikan bilis dan bleh dikatakan setiap hari Makcik edah masak lauk tu utk kami,sampaikan anak2nye ingat lagi smpai sekarang. Makcik Edah xpenah merungut pun kene kopek ikan bilis tu setiap hari. Makcik Edah ngan Arwah Pakcik Nor ni rapat ngan seorang lagi jiran kami Makcik Faridah dan Pakcik Kamal. Diaorang ni la bnyak tolong Makcik Edah ms arwah meninggal 3tahun dulu...Nasib baik arwah sempat beli rumah. Kat situ la diaorang duduk. Makcik Edah sekarang keje kt kedai makan, Ain - anak die yg sulung sekarang kt UUM, sintok. Apa yang mnyedihkan aku, aku xdpt jmpe Pakcik Nor lagi. Die mmg baik sgt...kami ni mmg byk susahkan die dulu. Di akan teman aku g sekolah klu aku ade class malam, walaupun smpai 2jam die akan tggu jugak...alahai sedih! Die dukung aku waktu aku sakit g klinik. Die seorang yg sangat berjimat, xde transpot , xkan naik bas sbb bagi die dekat je.Hurm.. die sakit diabetis yg kronik & ade luka kt kaki. Masa2 terakhir die,die sepatutnya ke hospital utk check up, tapi die ni kuat bkerja...die pg umah org asli kt Betau. Selepas je die blk,trus die mgadu sakit. Ajal die smpai ms kt umah jgk, sblm dibawa ke hospital. Al-fatihah pada arwah Pakcik Nor.

No comments:

Related Posts with Thumbnails