Saturday, February 21, 2009

My e-Day

~ 6 . 7 . 08 ~
Tarikh ni adalah dimana aku ngan Mohd Suhaizad (Kanda) ditunangkan...mulanya kami bcadang nk btunang bln Aug'08, disebabkan kakak aku mcadangkan tarikh tu,lgpun boleh la abg cho aku dtg ke majlis aku nnt,sbb kebetulan die balik dari Australia 2ari sblm mjlis...sape lg yg boleh ku harap klu tak adik-beradik aku sdr dgn mak dan abah...Masa ni kanda aku pulak sibuk ngan sukan SUKMA'08 yg diadakan di Terengganu, die adalah jurulatih agkat berat Selangor, so die kene bwk semua anak buah die kesana.


Sblm aku request kt die nk kene wat mjlis dlm bln 7 jgk...die jadi bengang, marah kt aku sbb kalut nk buat, lg pulak aku dok kacau die kt sane...dh la die bz nk uruskan budak2.Secara logiknya mmg ptt aku kene mrh...tp aku pn kene mrh jgk oleh family aku, mn satu aku nk ikut...aku pn xtau.Nasib baik kami prepare dari awal lg...Disbbkan aku tau harga emas slalu turun naik,so knda ajk aku beli cincin ni awl2, bln 4 mmg dh beli. Xkire la mjlis bile pn, aslkan cincin dh ada...














Dalam masa yg same, aku pulak sibuk buat brg hantaran dekat KL, aku beli skit2...walaupun bdk2 umah aku dok btnya bile nk buat,awlnya beli...tp aku xpeduli pn.Yang pnting aku kene bersedia, aku xnak jadi lg kelam-kabut..lgpun semuanya ats aku,tnpa bntuan org lain, hantaran kami cuma 5 berbalas 7 tapi biasa la, klu ngan org Perak...pihak lelaki msti dpt berlebih2...Aku memilih wane biru utk hantaran pd pihak lelaki & pihak lelaki memilih wane ungu utk aku. Aku pilih wane biru tu sbb cadar aku mmg dh wane biru, cdr tu pun kakak aku pnya...masa die btunang dulu..


Meriah sgt mjlis aku ni,jmputan klu xsilap aku 200org org,tapi yg dtg...ramai sgt.Sbb makanan mmg habis trus...org yg dirai cm aku ni mmg dpt sisa aje ptg tu...slalunya klu ade mjlis,makanan leh bwk smpi ke mlm, sedih aku...dh la pnat,lapar gile xtau ckp la...rumah aku makin meriah bile adenya saudara-mara yg dtg bmalam kt umah aku...penuh rumah aku.Itupun ramai yg xdtg lg...al-mklum la,sejak atuk ngan opah aku (belah mak aku) dh xde,rumah aku jd tmpt diaorg bkumpul bile hari raya @ nk wat mjlis tahlil, selain mak saudara aku (Mak Yang) yg kt Chemor tu.

Pihak lelaki dtg ngan 2buah kereta & 1buah van. Ramai jgk yg dtg sbb sblm ni diaorg xpenah tgk aku even parents die...yg aku nk gelak tu ms sarungkan cincin, ms tu la angah-kakak die perkenalkan diri die,smbil mak tiri die sarungkan cincin. Lepas tu barulah aku dibawa keluar untuk diperkenalkan ngan saudara die yg lain, termasuk Arwah Usu die yg selama ini menjaga die setelah mak die meninggal. Usu die meninggal setelah 3hari majlis aku terkena jankitan dalam darah! Mulanya demam biasa je...aku pulak terkilan ngan kematian Usu die, walaupun aku xbape kenal die, tp aku dpt rs Usu die baik sgt. Xsempat aku nk berterima kasih pd die sbb mjaga kanda aku...Masa kematian die, aku xdapat dtg sbb ade clas. Lagipun kanda aku bgtau aku dh lmbat. Susah jgk aku nk tenangkan die, mklum la ini kematian 2 setelah mak die meninggal....A-Fatihah kepada kedua-dua sekali.


Mengeletar jgk aku bile mak die sarungkan cin, xkurang jugak mak die pn mengelatar jgk, aku org yg pertama die sarungkan cincin, sbb adik beradik kanda yg lelaki cuma die je yg jodoh awal..alongnya belum ada jodoh. Masa mak die sarunkan cincin kt aku ni nmpak muka mak die xselesa, mana tak nya, kak cho ngan jang pksa2 die melambatkan time nk menyarung sbb diaorg nk ambil gmbar...sampaikan mak die tnya..."lmbat lg ke?" kelakarnya...




Kekadang aku cm xcaya leh btunang ngan knda ni, sbb aku xsuka die diawal perkenalan kami sbb die slalu kacau aku masa aku kursus dekat GREEN dulu, die adalah juruteknik dekat situ, tp die bkn kacau aku sorg aje...ramai lg ppuan kt situ die kacau...tp aku rimas sgt, rimas sbb die pggl aku "Tipah", mgkin die terdengar kwn aku Amirah pggl aku ngan name tu, tp Amirah pggl "opah" agaknya die terdengar "tipah" pulak...huhu.


Byk lg yg aku nk tulis dlm entri ni tp aku bjnji ngan knda nk dtg knduri spupu die dekat kg die, Sg Lui, Langat.Dekat jugak la ngan Sg Gabai...nnt aku edit ngan pics skali ok...daa

1 comment:

Anonymous said...

congrates !

Related Posts with Thumbnails