Monday, March 23, 2009

After 15years...Banjir Di Hulu Langat kembali lagi!!!

Hehe...1st skali yang aku nk ckp kt sini aku nk minta maaf kat En Suhaizad sbb aku dh buat die bgang pd berlaku nye bnjir kt area Hulu Langat- 13 Mac, kt mana lg kt area umah die la!

~Pic ini diambil sdr oleh my kanda, tp ini bkn umah die la!~

"Hujan lebat berterusan selama kira- kira tiga jam mengakibatkan lebih 800 buah rumah di beberapa kampung di sini dilanda banjir.Hujan sejak pukul pukul 5 pagi itu mengakibatkan paras air Sungai Langat melimpah dan memasuki kampung-kampung berkenaan kira-kira pukul 7 pagi.Antara kawasan teruk terjejas ialah Kampung (Kg) Sungai Congkak, Kg. Padang, Kg. Jawa, Kg. Lubuk Kelubi Batu 18, Kg. Seberang, Kg. Dusun Tua Batu 16, Kg. Rantau Panjang Batu 14 dan Kg. Sungai Raya.Berikutan itu, lebih 100 buah keluarga di Kampung Sungai Serai, Batu 11 terpaksa dipindahkan ke balai raya kampung itu apabila rumah-rumah mereka dimasuki air.Banjir yang dianggap terburuk sejak 15 tahun lalu itu turut menyebabkan beberapa jalan di kawasan terlibat terpaksa ditutup sehingga mengakibatkan ramai pelajar sekolah dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di situ serta penduduk terkandas.Tinjauan Utusan Malaysia mendapati limpahan air dari sungai tersebut memasuki kawasan kampung dengan laju sehingga sedalam dua meter.Keadaan itu mengakibatkan ramai penduduk tidak sempat menyelamatkan barang-barang dan perabot mereka.Paras air di kampung-kampung terlibat hanya beransur surut kira-kira pukul 1 petang kecuali di Kg. Sungai Serai pada pukul 6 petang.Pegawai Operasi Balai Bomba Pandan Indah, Yusri Suharjo, berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai banjir tersebut kira-kira pukul 10 pagi.Katanya, seramai 30 anggota dari Balai Bomba Pandan Indah, Balai Bomba Kajang dan Balai Bomba Bangi dikejarkan ke lokasi bagi membantu mangsa."

~Mcm air sungai dh pulak tgk~
Begitu la cite nye...ini aku petik dr tah mane hala website tah,aku search "banjir hulu langat" huhu...tp ape yg diceritakan oleh knda aku lg best...



Kanda : Haloo... (die mmg ssh nk sebut hello ngan betol,kekdg nyampah nk jwp blk) knda on the way ni...bini abg zanor kt Nanding (disbbkan abg zanor ni byk bini) call die suh blk cepat...

Dinda : So...ape kaitan ngan kanda??? Ni apsal blk awl ni (Aku ni mmg cepat melenting...die xabih ckp lg daa...mn xmelenting jam br kul 3lbh)

Kanda : Bini die suh angkat brg ape yg ptt...

Dinda : Ni pehal lak knda yg sibuk2...laki die mn?

Kanda : Die suh laki die la...umah dh naik air paras lutut dh pn...langat bnjir la...knda pn nk blk ni,umah knda xkene ats bukit...umah ayah dh paras pinggang!

Dinda : (terdiam sekejap) haaahhhhh!!!??? (dlm pale otak aku terbyg area2 langat dlm kedaan xbnjir,yg pelik cane leh naik air...musykil!) abis tu knda nk blk la ni ek...(cm xmrh dh)

Kanda : Yela, sian ayah ngan abg ecam nk angkat brg2...knda rasa jln jem ni,xpun tutup. Knda nk cepat ni...kang tah smpi umah kul bape la...

Dinda : (dlm pale otak aku nk wat lawak sbnrnye...nk ckp kt die "Kanda berenang la" tp nada sore die xbape bgus...takooottttts!) K la...take care tau.

Kanda : Hah...bgtau kwn2 yg lain,klu nk blk tu cpt skit.

Dinda : ok roger...bye.

~pasni diwajipkan ade sampan setiap umah...huhu~



Trus aku melaporkan siasatan terhadap kes banjir tu terhadap kwn2 aku kt opis,ade la sorg 2 yg dok area sane, kt sume pn aku bgtau kot2 on the way diaorg nk blk nnt tempuh jln2 nk ke lngat akan melibatkan jem jgk. Dan ade sorg opismate aku btnya,


Kak Su : Opah, jln nk g langat ikut bukit ampang xjem kn? Suh la ejad ikut situ...


Opah : Ye jgk...tp die dr bngi kak su, jauh die nk pusing tu...



Tak lame pas tu aku call knda aku blk, mmg betol pn jln dh tutup, bomba ngan polis dh ade kt area sg serai, jln sah2 la jem...org ikut suke nk park kete mcmana,mcm xpenah tgk air la pulok...huhu. Knda aku dh xleh nk gerak g memana...aku ni riso la jgk,skit xbyk la...die pndai berenang,xpe...kete die lak xpndai nk berenang,kete xabis byr lg...utang kt CIMB Bank.HuH!

Kanda: Jln g bukit ampng tutup syg oii...masjid dh tenggelam...nk g kiri xleh,nk g kanan pn xleh

Dinda : Knda xleh pth blk la ni ek...

Kanda : Ada byk kete kt blkg...knda xleh nk pusing blk...dok la smpi kete2 kt blkg ni boleh pusing blk...

Dinda : smpi bile la plak tu...

Knda : tah la...

~dpt mndi free ye akak...~

2jam kemudian...

Kanda : Knda dh pth blk ni,tp jln jem la...tah smpi umah kul bape la...

Dinda : Dinda OT sejam kot,arini penat wat filling

Kanda : ok...

Aku blk cmtu je tnpa kol knda blk...tp yg psti aku rasa die dh smpi umah.Aku OT sejam je,kebetulan ari jumaat, RHB tutup kedai kul 4.45,so aku OT smpi 5.45. Nasib baik aku bijak ikut jln desa pandan,klu aku bangang kejap...ikut jln ampang,sah aku pn stucked...bile dh smpi umah aku pn kol die blk...

~saje nk main air la bebudak ni...~

Dinda : Dh kt ne?
Kanda : Ade kt jln ampang lg ni,jem gile2...
Dinda : (aku mngaku mmg jem skit,biasa dr opis leh smpi 10min,aku smpi umah amik ms lbh kurang 20-30min)...Laa,jem jgk ke
Kanda : Knda dh nk masuk bukit ampang.
Dinda : yela...bwk lelok kete...

Lebih kurang 9.30 br die smpi umah.bdn pn dh flat gile...klu dr kul 3 td,dekat 6jam die ats jln...same cm time aku stucked kt highway aritu...tension je...so die pn dh mngalami perasaan cm aku jgk...ahaks! leh pg - blk ipoh la plak timing die...hisshhh!!! ni sume sbb ramai sgt nk beli kete kt m'sia ni...cuba naik beskal je cm jepun tu kn senang!

~ala...msti tuan die dh fed up nk start moto ni...die pn tgglkan aje motor die.~











1 comment:

Anonymous said...

Lausiasquiday
[url=http://healthplusrx.com/sore-throat]sore throat[/url]
sleermslila

Related Posts with Thumbnails